Loading

MAJORITI PENGHUNI NERAKA IALAH WANITA

| Posted in ,

"Aku mendatangi syurga,maka kulihat kebanyakan penduduknya ialah para fakir dan aku mendatangi neraka maka aku lihat kebanyakan penduduknya ialah para wanita."(HR al-Bukhari no.3002 dan Muslim no.4920 dari Ibn Abbas.

Huraian bagi hadis ini..

Tentang majoriti ahli syurga ialah dalam kalangan orang-orang miskin dan majoriti ahli neraka dari kaum wanita serta mengenai fitrah kaum wanita...

Hadis riwayat Usamah bin Zaid r.a ,dia berkata: Rasulullah s.a.w  bersabda: Aku berdiri di hadapan  pintu syurga , tiba-tiba aku melihat majoriti  yang  memasukinya ialah  orang-orang miskin dan aku juga melihat para penguasa (di dunia) dalam keadaan tertahan, kecuali penghuni neraka yang telah diperintahkan kepada mereka untuk memasuki neraka. Dan aku juga berdiri di depan pintu neraka, ternyata majoriti  yang memasukinya ialah  dari kaum wanita. (Shahih Muslim No.4919)

Hadis riwayat Imran bin Hushain r.a.: Bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya yang paling sedikit menempati syurga ialah  kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Hadis riwayat Usamah bin Zaid r.a.  dia berkata: Rasulullah s.a.w  bersabda: Aku tidak meninggalkan satu fitnah pun setelahku yang lebih membahayakan kaum lelaki daripada kaum wanita. (Shahih Muslim No.4923)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...